START
O NAS
ŻŁOBKI
ZAPISY
PORADY
OGŁOSZENIA
PRZETARGI
KONTAKT

 


FRAGMENTY


…„Znajomość etapów rozwoju jest drogowskazem informującym czy rozwój dziecka mieści się w granicach tzw. normy rozwojowej. Z definicji ontogenezy wynika, że zdrowy noworodek z prawidłowo funkcjonującym ośrodkowym układem nerwowym nie wymaga specjalnego treningu ani ćwiczeń, by moc rozwijać się prawidłowo. Nasuwa się więc pytanie, skoro nasz rozwój osobniczy zapisany jest genetycznie i kolejne etapy następują po sobie w określonej kolejności, to dlaczego niektóre zdrowe dzieci omijają, np. tak ważny etap rozwoju jakim jest raczkowanie. Czy w takim przypadku rozwój dziecka nadal jest prawidłowy? Kiedy mamy już do czynienia z nieprawidłowością, a jeśli tak, to jakie niesie ona ze sobą konsekwencje? Poniżej przedstawiony zostanie rozwój motoryki spontanicznej, charakterystycznej dla kolejnych miesięcy życia dziecka. Motorykę spontaniczną obserwujemy w kilku pozycjach: na brzuchu, na plecach i pionowej...”

…„Dziewiąty miesiąc

W tym miesiącu pojawia się jedna z najważniejszych umiejętności - raczkowanie.
Często zadajemy sobie pytanie dlaczego zdrowe dziecko z prawidłowo ukształtowanym i funkcjonującym ośrodkowym układem nerwowym nie raczkuje. Dzieję się tak z kilku powodów. Najczęściej niestety to my zaburzamy przebieg ontogenezy, pokazując dziecku zbyt wcześnie niezwykle atrakcyjną dla niego „wysoką” pozycję. Robimy to przez stawianie dziecka w chodziku, czy przytrzymując za ręce lub też nie kładziemy dziecka na brzuszek. Dzieci, które nie leżały na brzuchu nie raczkują, nie mają bowiem możliwości dalszego prawidłowego rozwoju. Pozycja ta jest niezwykle ważna, dzięki niej dziecko ćwiczy podpór, wzmacnia mięśnie obręczy barkowej i biodrowej (Hellbrugge, von Wimpffen, 1995; Banaszek, 2002).

Jak wiele daje raczkowanie?
1.Kształtuje fizjologiczne krzywizny kręgosłupa.
2.Wzmacnia mięśnie przykręgosłupowe.
3.Jest doskonałym ćwiczeniem ruchu naprzemiennego, które wpływa na powstawanie połączeń między prawą i lewą półkulą mózgu.
4.Wpływa na rozwój mowy. Przez kontakt dłoni i kciuka z podłożem dochodzi do uaktywnienia ośrodków korowych czuciowych i ruchowych, te z kolei leżą blisko ośrodków na zakręcie przedśrodkowym i zarodkowym odpowiedzialnych za mowę.

Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że większość dzieci z opóźnieniem rozwoju mowy, czy też nieprawidłowościami mowy, takimi jak jąkanie się dzieci i młodzież z dysleksją, w swoim rozwoju ominęły etap raczkowania. Nasuwa się kolejne pytanie. Po co nam połączenia między półkulami? Otóż każda z półkul posiada swoją specjalizację, a im więcej połączeń, tym lepsze nasze możliwości intelektualne, lepsze radzenie sobie z zadaniami...”

Iwona Szymkuć
Prawidłowy rozwój psychomotoryczny niemowlęcia
i pierwsze objawy alarmowe

…„Profesor Vojta pokazał, że zaburzenia rozwoju można dostrzec już w pierwszych tygodniach życia. Ustalił, że u dzieci z zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego występują pewne specyficzne nieprawidłowości ruchu w porównaniu do tzw. idealnego modelu rozwoju motorycznego dziecka, na który składają się określone ramy czasowe występowania poszczególnych umiejętności ruchowych oraz odpowiednia ich jakość...

…Diagnostyka jaką proponuje profesor Vojta jest szybkim, czułym i niedrogim środkiem, którego zastosowanie nie polega na wykrywaniu mózgowych porażeń dziecięcych, ale na wykrywaniu zaburzeń ruchowych pochodzenia mózgowego. Dla pewnej liczby niemowląt jest to szansa podjęcia rehabilitacji zanim postawiona zostanie kliniczna diagnoza. Jak pokazują wyniki badań naukowych, dla wielu dzieci podjęcie terapii metodą Vojty jest szansą uniknięcia niepełnosprawności, a przynajmniej zminimalizowania jej rozmiarów...”

Joanna Sebastian:
Zastosowanie metody odruchowej lokomocji wg
Vojty jako element wczesnego wspomagania
rozwoju małego dziecka

…„Ćwiczenia ruchowe wzmacniają również poszczególne grupy mięśniowe, poprawiają odruchy równoważne i obronne (Matyja i Domagalska, 1998). Masaż leczniczy może mieć charakter wzmacniający (osłabione grupy mięśniowe) bądź charakter rozluźniający mięśnie ze wzmożonym napięciem (Zborowski, 2005). Natomiast do zajęć grupowych zaliczamy zajęcia korekcyjne oraz zajęcia ogólnorozwojowe. Zajęcia korekcyjne są prowadzone w zależności od wad postawy. Najczęściej spotykanymi wadami postawy u naszych dzieci są: plecy okrągłe, boczne skrzywienie kręgosłupa, koślawość kolan i koślawość stawów skokowych (Owczarek i Bondarowicz,1997).

...Zajęcia ogólnorozwojowe, mające na celu utrzymanie prawidłowej sylwetki ciała u dzieci. W wieku 2-3 lat mogą powstawać wady postawy ciała. Profilaktyka i wczesna stymulacja powstałych już nieprawidłowości zapobiega dalszemu pogłębianiu się wady, a niekiedy doprowadza do jej cofnięcia. (Zembaty, 2002)...”

Izabela Madej, Marta Bilska
Dysfunkcje ruchowe u dzieci
w żłobku integracyjnym w Bydgoszczy

…„Bydgoskie żłobki właśnie wdrożyły i udoskonaliły jadłospisy. W naszych placówkach organizowane są także warsztaty żywieniowe dla rodziców dzieci uczęszczających do żłobków. Dzielimy się wiedzą na temat zdrowego (racjonalnego) żywienia dzieci do 3 lat. Wprowadziliśmy między innymi naturalne środki słodzące (miód), zdrową żywność ekologiczną (soki bio, herbatki ekologiczne, kaszę jaglaną, mąkę ryżową,mąkę razową i szereg innych produktów ekologicznych). Gotujemy i pieczemy na parze (pieczemy ciasta domowe). Najmłodsze dzieci otrzymują jak wiadomo mleko modyfikowane, rożnego rodzaju kaszki (smakowe-ryżowe, kukurydziane, manną, owocowe), kleiki (ryżowe, bezglutenowe) i inne. Pieczywo pszenne, starte sucharki, herbatniki, biszkopty, jabłka i inne owoce. Soki przecierowe, herbatki ziołowe i owocowe. Przeciery jarzynowe wzbogacane w gotowane mięso z kurczaka, indyka, schabu (bez wywaru) lub z dodatkiem ryby. Jajko gotowane, surówki wzbogacone w oleje roślinne (olej lniany, kukurydziany, słonecznikowy).

Niewątpliwie mleko matki jest dla niemowlęcia najlepszym pokarmem, lecz możemy mieć pewność, że wszystkie mieszanki mleczne dla niemowląt dostępne w sklepach muszą spełniać bardzo ścisłe normy określające ich skład i czystość, a więc są naprawdę wartościowym pożywieniem (Hillis, Stone 2009)...”

Agnieszka Katka - Wartała
Zdrowe żywienie dzieci w wieku żłobkowym


Fragmenty 5-8

Fragmenty 9-12

 

 

 

SZYBKI KONTAKT

Telefon: 52 322 48 40
Fax: 52 322 48 40
zzmbyd@wp.pl

 

DOKUMENTY

Statut Zespołu Żłobków Miejskich

 

LINKI

Urząd Miasta Bydgoszczy

 

 

 
 

Copyright © 2011 ZESPÓŁ ŻŁOBKÓW MIEJSKICH W BYDGOSZCZY, WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE